tumblr_mstdswyXFN1qdqhixo1_1280.png

BMW 5er istorija

5-os serijos BMW yra vidutinės / limuzino klasės automobilis gaminamas nuo 1972 m. ir yra antras geriausiai parduodamas BMW pasaulyje po 3-ios serijos. Nuo 1972 m. BMW į pasaulį išleido jau šešias penktos serijos kartas, kurios skiriamos E**, F** raidžių ir skaičių kodais (E12, E28, E34, E39, E60/E61 ir F10/F11/F07)

E12 (1972-1981)

Pirmoji BMW 5 versija (E12), kuri pakeitė BMW 1800/2000, buvo pristatyta Frankfurto automobilių parodoje 1972 m. Šis BMW 5 buvo pirmasis BMW automobilis, kuriam buvo panaudotas trijų skaičių žymėjimas susidedantis iš serijos numerio ir darbinio tūrio decilitrais. Tuo tarpu iki šiol išlikęs „i“ žymėjimas po modelio skaičių nurodė degalų įpurškimą („injection“) ir taip skyrė nuo tuo pat metu gamintų karbiuratoriais aprūpintų automobilių. Tai taip pat buvo pirmasis BMW automobilis, kurio kūrimui buvo panaudotos kompiuterinės technologijos siekiant apskaičiuoti optimalias automobilio priekio ir galo deformacijas susidūrimo atveju.

Jau pirmos kartos penktukas turėjo plačią variklių gamą nuo 4-ių cilindrų 1.8 litro 90 arklio galių iki 3.5 litro 218 AG agregato, kuris buvo montuojamas į 1979 metais išleistą M535i modelį. Ši sportiška versija 100 km/h greitį pasiekdavo vos per 7,2 s, tačiau į pasaulį jų išriedėjo vos 1410 vienetų. Pirmasis modelis, BMW 520, turėjo keturių cilindrų variklį su dviem karbiuratoriais išvysčiusį 115 AG ir leidusį automobiliui iki 100 km/h įsibėgėti per 12,3 s bei pasiekti didžiausią 172 km/h greitį.

E28 (1982-1988)

Antrosios kartos BMW 5 (E28) buvo pristatytas 1981 m. Miunchene. Naujasis BMW 5 buvo nuo 60 iki 91 kg lengvesnis, bei turėjo12% mažesnį oro pasipriešinimą lyginant su ankstesnės kartos modeliu. Šis 5-os serijos BMW jau galėjo būti aprūpintas automobilio aptarnavimo intervalų displėjumi („service interval display“), patikrinimų kontrole („check control“), elektrine šildymo reguliavimo sistema, ratų antiblokavimo sistema (ABS) ir borto kompiuteriu.

E28 kėbulo penktukas tapo pirmuoju BMW žingsniu į dyzeliniu kuru varomų automobilių rinką, kai 1983 m. buvo išleistas 524td modelis. Šis variklis išvystė 115 AG bei 210 Nm sukimo momentą, o automobilio didžiausias greitis siekė 180 km/h. Taip pat šiuo varikliu aprūpintas penktukas nuo 0 iki 100 km/h įsibėgėdavo per 12,9 s ir buvo geriausias savo klasėje tiek pagal dinamiškumą, tiek ir pagal variklio našumą ir ekonomiškumą. Nepaisant to, kad vos jam pasirodžius, antros kartos 5-os serijos BMW jis buvo kritikuojamas dėl pernelyg didelio panašumo į savo pirmtaką, šios kartos penktukas buvo gerai perkamas ir gamybos pabaigoje sudarė apie 30% visų įmonės pardavimų. 1988 m. šio modelio gamyba buvo nutraukta, o per septynerius gamybos metus į pasaulį išriedėjo 722 tūkstančiai antrosios kartos BMW 5.

M5 1984 m. antrosios kartos BMW 5 tapo pirmuoju M5 modeliu – BMW Motorsport patobulinta sportiška 5-os serijos versija. Dėka šešių cilindrų 286 AG 24 vožtuvų variklio ir sustiprintos važiuoklės, BMW M5 tapo greičiausiu sedanu pasaulyje. Šis modelis taip pat tapo vienu rečiausių ///M serijos automobilių, nes iš gamyklos išriedėjo vos 2200 šios versijos egzempliorių.

E34 (1988-1996)

1988 m. pristatytas trečios kartos BMW 5 (E34), kuris buvo gaminamas iki 1995 m., o universalo kėbulu („Touring“) iki 1996 m. birželio mėn. Sukurtas 7-os serijos BMW pagrindu, šis modelis buvo didesnis ir erdvesnis, o jo kėbulas buvo kur kas standesnis ir turėjo mažesnį oro pasipriešinimą (0,3-0,32) nei pirmtakas. Šios kartos BMW 5 tuo metu buvo vienas iš patikimiausių prabangių automobilių ir yra pripažįstamas kaip vienas iš patikimiausių kada nors gamintų BMW modelių. Tai taip pat buvo vienas saugiausių to meto automobilių, viršijęs įvairius saugumo reikalavimus, o jo keleivių kabina išlaikė formą esant priešpriešinio susidūrimo smūgiui iki 56 km/h. Šis modelis galėjo būti aprūpintas tokiom saugumo sistemom kaip dvi oro pagalvės, ratų antiblokavimo sistema (ABS) ir automatine stabilumo ir antipraslydimo kontrole (ASC+T).

Priklausomai nuo gamybos metų buvo siūlomi šie trečios kartos BMW 5 modeliai: 518i, 520i, 525i, 525ix, 530i, 535i, 540i, 524td, 525td ir 525tds. 1990 m. į 520i ir 525i modelius vietoj 12 vožtuvų pradėti montuoti 24 vožtuvų varikliai (Lietuvoje vadinami „plytom“). 1991 m. pasirodė BMW 5 universalo kėbulu BMW vadinami „Touring“, o 1992 m. išleisti V8 varikliais aprūpinti 530i ir 540i BMW 5 modeliai, kurie išsiskyrė plačiu kapotu ir priekinėm grotelėm. 1992 m. rugsėjį BMW E34 gavo pirmąjį „faceliftą“, kai pasikeitė šoniniai galinio vaizdo veidrodėliai, o antrasis „faceliftas“ įvyko 1994 m. (pagal kitus duomenis – 1995 m.), kai visi modeliai buvo aprūpinti plačiais kapotais ir grotelėmis. Per visą gamybos laikotarpį BMW pagamino 1,3 milijono trečios kartos BMW 5.

M5 Antrasis BMW M5 buvo prabangus sedanas siūlęs galingumą ir valdymo savybes prilygstančius Ferrari. Tai buvo paskutinis M serijos BMW surinkinėtas rankomis ir turėjo 3,6l, o nuo 1992 m. – 3,8l variklį, atitinkamai išvystančius 315 AG ir 340 AG. Šiame modelyje buvo siūloma prisitaikanti svyravimų slopinimo sistema („adaptive damping“) bei „Nurburgring“ sportinės pakabos paketas. Per septynerius gamybos metus buvo parduota 12100 BMW M5 automobilių.

E39 (1995-2003)

1995 m. buvo pristatytas ketvirtos kartos BMW 5 (E39). Kaip ir ankstesnis modelis, jis padidėjo, tapo erdvesnis, ergonomiškesnis ir turėjo mažesnį oro pasipriešinimą už pirmtaką. Tai buvo pirmasis pasaulyje masiškai parduodamas automobilis su pakaba didžiąja dalimi pagaminta iš lengvojo lydinio.
Gamybos metais buvo siūlomos šios BMW 5 versijos: 520i, 523i, 525i, 528i, 530i, 535i, 540i, M5, 520d, 525d, 525td, 525tds ir 530d. Iš pradžių siūlyti šešių cilindrų benzininiai ir dyzeliniai varikliai, 1996 m. pabaigoje variklių gamoje pasirodė V8 agregatai, 1998 – 530d, o 1999 – 525d modelis.

Ketvirtos kartos BMW 5 galėjo būti aprūpintas gausia įranga, pvz. dinamine stabilumo kontrole (DSC), dinamine stabdžių kontrole (DBC), dvigubais šoniniais stiklais, šildomu vairu, automatine elektrine klimato kontrole, navigacija su TV funkcija, pasikeitusio padangų slėgio perspėjimo sistema (RDC) ir aktyviomis priekinėmis sėdynėmis.
2001 m. pasirodė šios BMW 5 kartos „faceliftas“, kurio išorės pakeitimus sudarė skaidrūs galiniai ir priekiniai žibintai su iki šiol populiariais „angel eyes“, skaidrūs šoniniai posūkiai, LED tipo galinės lempos, skaidrūs galiniai posūkiai, kėbulo spalva nudažytos šoninės apdailos juostos („moldingai“) bei apvalūs priekiniai priešrūkiniai žibintai.

M5 1998 m. pristatytas BMW M5, kuris turėjo 4,9l 32 vožtuvų 400 AG V8 formos širdį su dviguba VANOS sistema ir elektriniu droselio valdymu. Tai buvo ne tik galingiausias serijinis BMW, bet ir galingiausias masinės gamybos sedanas pasaulyje. Nors automobilis svėrė 1720kg, 100 km/h greitį jis sugebėjo pasiekti per 5.1 s.
2003 m. buvo nutraukta šio modelio gamyba, o per visus gamybos metus BMW pagamino 1,4 milijono ketvirtos serijos BMW 5 (E39) automobilių.

E60/E61 (2003-2010)

Penktos kartos BMW 5 pasirodė 2003 metais ir iš pradžių susilaukė daug kritikos dėl dizaino, išsiskyrusio iš visų kitų tuo metu gamintų BMW. Nepaisant to, bėgant metams automobilis darėsi vis populiaresnis ir galiausiai tapo geriausiai parduodamu 5-os serijos BMW. Tradiciškai automobilis tapo ilgesnis, platesnis, aukštesnis ir sunkesnis už pirmtaką. Tačiau, dėka aliuminio dalių panaudotų automobilio priekyje, automobilis turėjo beveik tobulą svorio pasiskirstymą.
Šios kartos BMW 5 gamybos metais buvo gaminami šie modeliai: 520d, 520i, 523i, 525ix, 525i, 530i, 530ix, 530x, 530xd, 535d ir M5. Sedano kebulą turėję modeliai atitiko E60, o universalo – E61 žymėjimą.

Penktos kartos BMW 5 išsiskyrė technologijų gausa. Šiame penktuke buvo įdiegta “iDrive” sąsaja, leidusi valdyti daugybę automobilio funkcijų, pvz. pakabos darbą, skirtingas temperatūros zonas automobilio salone ir salono apšvietimo ryškumą. Taip pat automobilis galėjo būti aprūpintas prisitaikančiais priekiniais žibintais, pajudėjimo įkalnėje sistema („hill start assist“), priekabos stabilumo programa („trailer stability program“), aktyviu autopilotu, naktinio matymo sistema („BMW night vision“), ilgų šviesų perjungimo sistema („high-beam assist“) ir nuokrypio iš važiavimo juostos perspėjimo sistema („lane departure warning system“).
BMW 5 gavo „faceliftą“ 2007 m., kai buvo šiek tiek pakeistas salonas, keli išorės elementai bei pristatyti nauji varikliai. Išoriškai atnaujintas E60/E61 skyrėsi naujais priekiniu ir galiniu buferiais, priekinėmis lempomis ir galinėmis LED tipo lempomis.

M5 BMW turėjo išskirtinį V10 formos 5 litrų variklį, kuris išvystė 507 AG. Tai padėjo jam 100 km/h greitį pasiekti per 4,7 s, o didžiausias greitis buvo ribojamas iki 250 km/h. Automobilis buvo gaminamas su septynių laipsnių SMG tipo automatizuota mechanine dėže, o JAV rinkoje automobilis buvo siūlomas ir su mechanine šešių laipsnių pavarų dėže. Iš viso per gamybos metus iš gamyklos išriedėjo 20548 šios kartos BMW M5 automobiliai.

F10/F11 (2010-dabar)

2010 m. modelis tapo šeštąja BMW 5 karta, kuri yra gaminama iki šiol. Automobilis dar labiau pailgėjo, praplatėjo ir tapo dar sunkesnis už pirmtaką, tačiau dėka aliuminio ir plieno lydinių jo kėbulas tapo kur kas standesnis – 55 % atsparesnis sukimo ir lenkimo jėgoms.


Skirtingai nuo savo pirmtako (E60), šis modelis neturi smarkiai iš kitų modelių išsiskiriančio dizaino ir labiau atitinka BMW produktų liniją. Tai atsispindi ir automobilio viduje, nes, skirtingai nuo E60, centrinė prietaisų konsolė yra vėl orientuota į vairuotoją. Panašiai kaip ir pirmtako, modeliai sedano kėbulu turi kodą F10, o universalo – F11. F07 kodas žymi BMW 5 Gran Turismo modelį, kuris kurtas ant tos pačios 7-os serijos (F01) platformos kaip ir 5-os serijos F10/F11, tačiau turi kito tipo kėbulą primentantį kupė, universalo ir miesto visureigio kombinaciją. Taip pat Gran Turismo išsiskiria išorės apdaila, labiau primenančia BMW 7 (F01).
Šeštosios kartos BMW 5 modelis yra aprūpintas naujausiomis technologijomis kalbant tiek apie vairavimo dinamiškumą, komfortą, saugumą, tiek ir apie bendrą automobilio efektyvumą. Šiame modelyje naudojami nauji varikliai, naujos pavarų dėžės – 6 laipsnių mechaninės ir 8 laipsnių automatinė, nauja pakabos konstrukcija, automatinė šoninio parkavimo sistema („BMW Parking Assistant“), vairuojami galiniai ratai („Integral Active Steeering“), eismo juostų keitimo perspėjimo sistema („Lane Change Warning“), 10,2 colių aukštos skiriamosios gebos ekranas centrinėje konsolėje, naujos kartos iDrive sistema ir vaizdo kamerų paketas, leidžiantis manevruojant matyti vaizdą lyg žiūrint į automobilį iš viršaus („Surround view“). Siekiant užtikrinti saugumą ir stabdymo efektyvumą, automobilio stabilumo kontrolė periodiškai nusausina stabdžių diskus esant drėgnam orui ir automatiškai priglaudžia stabdžių kaladėles prie stabdžių diskų kai vairuotojas staigiai atleidžia akceleratoriaus pedalą.

M5 Naujausias BMW M5 turi V8 formos variklį pasiskolintą iš BMW X5M/X6M, tačiau variklio galia padidinta iki 560 AG, o sukimo momentas išliko 680 Nm. Tai leidžia šiai, kaip niekad sunkiai (1945 kg), automobilio versijai 100 km/h greitį pasiekti per 4,4 s. Nepaisant padidėjusio galingumo ir masės, šio modelio kuro sąnaudos yra 30 % mažesnės lyginant su ankstesnės kartos BMW M5.
Nuo pat pirmos BMW 5 kartos, ši serija visuomet buvo vienas geriausių automobilių ir tik keli kiti automobiliai gali pasigirti išlaikę tokį aukštą meistriškumo lygį. Net ir dabar BMW 5 (F10) yra sportiškesnis nei Mercedes E-klasė, turi dailesnį saloną nei Audi A6 ir yra erdvesnis nei Jaguar XF. BMW 5 ir dabar išlieka vienu geriausių automobilių pasaulyje suderinančiu sportiškumą ir komfortą, kurio naujajam 5-os serijos BMW tikrai netrūksta.

 

 

(Autorinės teisės priklauso PlaukiuAsfaltu.lt kopijavimas nesusitarus draudžiamas ir baudžiamas)

 

Nepatingėkite parašyti komentarą. Arba gal norėtumėt apie kažką sulaukti skaitinio?

 

Komentarai

komentarų